CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Aluna Flat ?  (läst 3733 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cybertron

Aluna Flat ?
« skrivet: augusti 28, 2017, 14:28:10:10 »
Är det någon som vet något om detta tak? Någon som sett det, har det ?
http://aluna.eu/en/aluna-flat.html


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Aluna Flat ?
« Svar #1 skrivet: augusti 28, 2017, 17:18:48:48 »
Om jag bodde där det snöade skulle jag lyssna med tillverkaren om vad det tål för snölast. Ser lite opraktiskt ut i det avseendet......
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Cybertron

SV: Aluna Flat ?
« Svar #2 skrivet: augusti 29, 2017, 08:45:29:29 »
Om jag bodde där det snöade skulle jag lyssna med tillverkaren om vad det tål för snölast. Ser lite opraktiskt ut i det avseendet......

Den ska klara 100kg/m2, nu bor jag på gotland där det aldrig snöar, tyvärr.  Har mailat tillverkaren om prisuppgift och om det går att ta av själv eller om man måste vara två för att vika undan det

Utloggad MathiasS

SV: Aluna Flat ?
« Svar #3 skrivet: augusti 29, 2017, 09:03:26:26 »
Ser knepigt ut på endast två händer.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad 62ragtop

SV: Aluna Flat ?
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2017, 09:14:08:08 »
Kan inte uttala mig om just den modellen, dock så har vi ett Aluna tak. "Fit and finish" så finns det inget att anmärka på, å andra sidan så har jag inget att jämföra med. Vi köpte vårt via vår pool-leverantör.

Inte för att vara den som är den, men själv så skulle jag slå ett slag för ett tak som man kan bada under. Det har varit till stor glädje även under vår korta tid som pool-ägare (inne på säsong 1,5).

...och, spontant, tror det kan vara meckigt att flytta de där sektionerna på en person...

mvh

Utloggad Cybertron

SV: Aluna Flat ?
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2017, 10:28:40:40 »
Kan inte uttala mig om just den modellen, dock så har vi ett Aluna tak. "Fit and finish" så finns det inget att anmärka på, å andra sidan så har jag inget att jämföra med. Vi köpte vårt via vår pool-leverantör.

Inte för att vara den som är den, men själv så skulle jag slå ett slag för ett tak som man kan bada under. Det har varit till stor glädje även under vår korta tid som pool-ägare (inne på säsong 1,5).

...och, spontant, tror det kan vara meckigt att flytta de där sektionerna på en person...

mvh

Ett tak i vanlig bemärkelse är inget alternativ för oss, för fult, och skulle vara helt och hållet ivägen för våra fönster från huset. Just nu kör jag soltäcke nattetid, och det fungerar och räcker egentligen. Men såg detta tak och kände att det skulle passa.
Funderar på att bygga ett själv, verkar inte så krångligt. Men just det att det verkar krävas två personer för att ta bort det är ju lite av en dealbreaker.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Aluna Flat ?
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2017, 10:57:47:47 »
En av fördelarna med välvda tak är ju att man slipper regnvatten, frömjöl, löv och annan skit i poolen.
Med ett platt tak så tappar man de flesta av fördelarna som jag ser det, förutom då att det inte skymmer utsikten och kanske isolerar skapligt.
Men kan ett 80 cm högt pooltak verkligen skymma så mycket utsikt, ni har väl staket runt poolen ändå, eller?

Ser lite tungjobbat ut, och ändå är ju det där i filmen knappast ett 8 meter långt tak...

Å andra sidan, jag har själv funderat på nåt liknande det där, men då främst ur energisparsynpunkt.

Vi kör med ett "Rollover" pooltäcke som funkar enormt bra för en person att både öppna och stänga, men smuts rinner ned i poolen, och det isolerar inte speciellt bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Cybertron

SV: Aluna Flat ?
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2017, 14:04:16:16 »
En av fördelarna med välvda tak är ju att man slipper regnvatten, frömjöl, löv och annan skit i poolen.
Med ett platt tak så tappar man de flesta av fördelarna som jag ser det, förutom då att det inte skymmer utsikten och kanske isolerar skapligt.
Men kan ett 80 cm högt pooltak verkligen skymma så mycket utsikt, ni har väl staket runt poolen ändå, eller?

Ser lite tungjobbat ut, och ändå är ju det där i filmen knappast ett 8 meter långt tak...

Å andra sidan, jag har själv funderat på nåt liknande det där, men då främst ur energisparsynpunkt.

Vi kör med ett "Rollover" pooltäcke som funkar enormt bra för en person att både öppna och stänga, men smuts rinner ned i poolen, och det isolerar inte speciellt bra.
Vi har ett staket gjort av blomlåder/blomspaljer (ja ca. 170cm) och tanken är att det ska bli en blomstrande oas runt poolen, ett tak skymmer, även om det bara är 80cm, har även sneglat på zabra men inte riktigt fastnat för det heller.

Det är främst energisparsynpunkt, dagtid kommer det alltid vara av.
Jag har sneglat på rollover, det skulle täcke mina behov...men måste då ha en ny stege :)

Utloggad TommyC

SV: Aluna Flat ?
« Svar #8 skrivet: september 02, 2017, 10:22:50:50 »
Det är främst energisparsynpunkt, dagtid kommer det alltid vara av.
Hmm, årets sommar var ganska sval. Vi hade taket delat vid mitten ca 2 meter vid ett tillfälle i år. Att dra ifrån taket vid mindre än 25 grader i luften är inte aktuellt här då vi gillar varmt i både vattnet och luften under taket. 31-32 grader i vattnet och samma temperatur i luften under taket.  <sol>

Ett lågt tak hindrar inte utsikten mer än det staket som man ändå behöver.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Cybertron

SV: Aluna Flat ?
« Svar #9 skrivet: september 02, 2017, 21:09:17:17 »
Hmm, årets sommar var ganska sval. Vi hade taket delat vid mitten ca 2 meter vid ett tillfälle i år. Att dra ifrån taket vid mindre än 25 grader i luften är inte aktuellt här då vi gillar varmt i både vattnet och luften under taket. 31-32 grader i vattnet och samma temperatur i luften under taket.  <sol>

Ett lågt tak hindrar inte utsikten mer än det staket som man ändå behöver.
Ett lågt tag hindrar utsikten om staketet ifråga är en grön lummig oas (hemmasnickrade blomlådor + armeringsjärnsspaljé) :D

Men, jag har fått svart på vitt både pris och svar om man kan hantera det med en person,

Pris ca 75000:- för 3,6x6,1 meters pool och nej, en person får det tufft att ta av taket själv

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag