VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Äntligen Pool!  (läst 24004 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funkis -38

Äntligen Pool!
« skrivet: juni 12, 2012, 18:00:49:49 »
Hej på Er!

Nu har äntligen starten gått i vårt poolprojekt! Mycket planering och fundering samt läsandes på detta eminenta forum har senaste månaderna bestått av och nu är vi igång, känns kanon!

Idag började resan med att vi grävt det största hål i marken vi någonsin sett, grannarna tror nog vi blivit helt galna  ;D

Bygget blir efter nogran efterforskning ett egen bygge i Leca med gjuten platta. Valet känns helt rätt för oss och vi känner att vi kommer få en mycket gedigen och hållbar lösning för rimliga pengar. Poolplanerna började med att vi skulle bygga enklast möjliga markpool för att nu hamnat på en helt annan nivå, nån som känner igen sig?!  :angel:

Man blir väldigt snabbt smittat av habegär och snart har önskelistan utökats, och det går väldigt snabbt....

Kommer försöka hålla denna byggtråd uppdaterad för att på så sätt kanske få lite goda tipps och råd från Er alla härliga poolnissar.

Ska se om vi kan fixa lite bilder senare idag.

//Funkis -38



Provar att ladda med ett par bilder från dagens grävning.

Poolgiganten

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2012, 22:13:22:22 »
Stubbe

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2012, 22:14:58:58 »
Börjar likna nåt...

Utloggad Nordman

SV: Äntligen Pool!
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2012, 21:36:51:51 »
Spännande. Vad blir det för pool? :)
Jag känner klart igen det där med att börja tänka budget för att sedan inse att det spårat ur fullständigt... :o
Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2012, 23:13:38:38 »
Hej Nordman!

Inte riktigt hunnit med att skriva då bygget tar mycket tid och kraft!

Vi bygger en Leca-pool med måtten 8x4x1,5. Gjuten platta och en romantrappa på långsidan mot huset för att göra det lite mer komplicerat...pooltäckningen kommer bli lite klurig ;) Kommer att ha grå mosaikliner (tycker det ser super snyggt ut) och vi kör med plastdetaljer för att i ett senare skede ev. konvertera till saltklorinator. Värme blir med luftpump och täckning med ett roolcover (vägrar pooltak p.g.a. estetiska skäl). Bygger också ett pumprum under marknivå i anslutning till poolen med inv. mått 1,8x1,4m. Tänkt att ha marksten närmast poolen som ansluter till befintligt trädäck i marknivå.

Har just avslutat uppfyllning med makadam 16-25, dock ej i nivå med dina mängder... Hade bra grävförhållanden med enbart fin lera och inget vatteninslag så här långt. Dränering och brunn på plats och idag fick vi bevis på att det fungerar då det regnat mycket. Vi gör även om resten av tomten runt huset så det har varit full fart senaste dagarna men nu börjar det vara uppbyggnad igen och det känns skönt!

Om vädret blir okay imorgon är det tänkt att börja bygga form för plattan, kör med detta forums standard material 45x195 virke och 100mm isolering S100.

Några frågor som någon kanske har svar på:
- Hur jämt måste makadamlagret vara under isoleringen? Är ju inte så enkelt att få det 100% när man snurra runt med paddan... Min tanke är att det viktigaste måste vara att få formen helt i våg och att det sedan inte bör spela allt för stor roll om det slår på någon centimeter på botten lagret. Eller ska man avjämna med något annat material innan cellplasten...

- Vad rekommenderas till armering av plattan? Jag har tänkt köra med armeringsmatta 5150 och dubbla 12mm som extra förstärkning ute efter kanterna efter inspiration här på forumet av andra byggare. Är det OK?

//Funkis

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2012, 23:17:12:12 »
Gräver pumpgropp

Utloggad Funkis -38

SV: Äntligen Pool!
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2012, 23:18:19:19 »
Dränering på G!

Utloggad Nordman

SV: Äntligen Pool!
« Svar #7 skrivet: juni 17, 2012, 00:45:49:49 »
:)
Såg betydligt trevligare ut under din gräsmatta jämfört med min  O0

Min byggtråd:
www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7174.0
Thermopool 8x4 med hörntrappa mm

Utloggad MathiasS

SV: Äntligen Pool!
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2012, 07:24:04:04 »
Armering: 6150, 5mm kroknar när man går på dom. Järn längs väggarna - tror jag är ett feltänk pga att man jämför med husbygge. här finns inga laster på väggarna, i huset är alla laster  väggarna, därav voter, "villabyglar" och annat.

Om det varierar någon centimeter så ok, annars riskerar du ha luft under betongen och större risk för sprickor och sättningar där. Jag körde utan finavjämning och det blev bra,men några hinkar 4/8hade nog varit smart.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad LUS

SV: Äntligen Pool!
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2012, 09:21:20:20 »
  Om jag skulle bygga en pool till så skulle det bli en i LECA med betongmatta på insidan och liner! Bara att gjuta upp (eller nån annan) väggarna i 7 skift och lägga i armeringsmatta och fylla på 10 cm betong så är formen klar. Behöver inte putsa väggarna heller, var nogrann vid murningen. Väggarna kan man klä med 10mm frigolit eller betongmatta med. Putsar man stenen så räcker det med betongmattan. Betongmattan är mycket muk och skön att gå på i poolen! Jag gissar att din pool kostar en bra bit under 50K?
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan