VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips för tejpning av plastkopplingar  (läst 20758 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #20 skrivet: juli 11, 2015, 11:26:20:20 »
och en annan fråga ang silikon. Om man smetar på silikon ovanpå de tejpade gängorna - kan man skruva ur insatsen om det skulle behövas senare?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #21 skrivet: juli 11, 2015, 18:07:23:23 »
Jag gissar att ”packning utan hål” är till för att ge lite rörelsemarginal så att inte flänsen på genomföringen knäcks vid termiska rörelser i poolväggen. Tätning mot linern har du ju med de två packningarna  (varav bara en syns i bilden) som hamnar på vardera sidan av linern.

Vad är det i bilden som ser ut som en tunn vägg?

Jag har inte heller provat Loctite men jag har aldrig haft problem med den tunna gängtejpen. Dock krävs det ca ett varv per mm som gängan är grov d v s ca 50 varv på en vanlig koppling till pool.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad kg21

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #22 skrivet: juli 16, 2015, 17:14:54:54 »
På inrådan av rörmokare testade jag helt utan tejp på några synliga skarvar. Det funkar hur fint som helst. Inte en droppe läcker det...   <dontkn>
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad TommyC

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #23 skrivet: juli 16, 2015, 19:57:46:46 »
Hmm, jag skulle läsa monteringsanvisningen för den aktuella kopplingen.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan