VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool på södra Öland  (läst 18546 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

Pool på södra Öland
« skrivet: oktober 02, 2010, 23:12:39:39 »
Vi har till och från pratat om ett poolbygge vid vårt sommarhus på sydöstra Öland. Efter den fina sommaren beslöt vi oss för att göra slag i saken. Det blir en 8x4m Thermopool från Nettopool som vi passade på att beställa nu när poolfirmorna kör sina höstkampanjer. På Öland har husen ofta väldigt höga socklar och vårt hus är inget undantag. Det gör att poolen i det närmaste kommer att stå på marken. Funderade därför om jag skulle posta detta inlägg under ovanmarks-pooler, men eftersom vi till slut ändå behövde gräva ca 60cm så kallar vi den en markpool  ;)-

Jag ska alltså bygga en i det närmaste fristående Thermopool med betongväggar som gjuts i cellplast-block. Kändes först lite tveksamt om formen skulle hålla, men tricket är att bygga kortare stödväggar vinkelrätt ut från poolens sidor. Sen går det åt en del armering också....

Poolen kommer att byggas in i ett ca 80m2 trädäck som ligger ca 130cm över marken i nivå med entré-planet. Som uppvärmning har jag beställt en 13kW Gullberg&Jansson. Kan tyckas vara onödigt stor, men jag fick ett väldigt bra höstpris på pumpen i 3-fas utförande, så jag slog till. Hade först tänkt mig en 11kW Brilix, men huselektrikern avrådde mig från att ha en så stor belastning på en enda fas. Det är som att duka för bekymmer var hans mening.

Täckning blir ett Zabra pool-"tak". Det ska vara rejält vind-tåligt (behövs på Öland) och fungerar som vinter-täckning också. Tänker stoppa in belysning och ett Jetswim-aggregat också. Brilix tillverkar ett sådant och prisnivån är hälften mot vad Jetswim-aggregat har kostat så här långt. Går att få för 7.500kr i Sverige, och ännu billigare om man beställer den från utlandet. Håller just på att jaga ett sådant, men det verkar som att Brilix har lite leverensproblem för närvande. Nåja, det kommer nog att lösa sig innan badsäsongen. :)

Jag har ännu inte riktigt bestämt mig för om jag ska satsa på en saltklorinator. Vill ha ett system som kräver minsta möjliga tillsyn, då vi inte kommer att vara i stugan hela badsäsongen precis. En saltklorinator med PH-kontroll och Redox-kontroll verkar kunna klara av varierande badbelastning med minimal tillsyn.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #1 skrivet: oktober 02, 2010, 23:51:51:51 »
Helgen den 18-19 sept var det dags att sätta spaden i jorden. Målsättningen är att få betongplattan klar i höst, och gjuta väggarna i vår. Med några semesterdagar + helgerna i maj, är tanken att poolen ska kunna gå att använda från juni månad. Sedan misstänker jag att jag får skruva trall under sommar-semestern.

Sven-Oskar i granngården är fruktansvärt händig med sin frontlastare, och lovade att hjälpa till med grävningen. Men först skulle en stor kastanj ner som annars skulle skugga och skräpa ner. När fällsnittet var gjort insåg jag plötsligt att kraftledning hängde oroväckande nära i trädets fallriktning. Men bönder är vana att lösa det mesta! Ut med frontlastaren på åkern och med skopan puttade han upp ledningen en dryg meter, varpå jag vågade såga vidare. Trädet föll vackert åt det håll jag tänkte och ledningen hängde kvar... "Det gick ju bra!", sa jag. "Jo, jo, du hade väl en halvmeter till godo", sa Sven-Oskar lugnt, hoppade ur traktorn, fäste en lyftstropp i trädet, lyfte upp det och körde helt sonika iväg med hela rasket och dumpade det på nästa års valborgs-bål. Sådana grannar är det bra att ha!

Grävningen gick bra. Det var torrt och fint, så gräsmattan höll utan några större spår. Enda bekymret var att elkabeln in till huset passerade rakt under poolen, och den låg inte riktigt så djupt som jag hade hoppats. Vi fick gräva en ränna och sänka ner den ca 20cm. Naturligtvis fixade Sven-Oskar detta också med sin 2,5m breda skopa medan jag låg på knä och höll upp kabeln och hoppades att han inte skulle slinta med spakarna...

Efter avvägning med plan-lasern (Sven-Oskar hade en sådan också...) var det dags för mark-duk och 20cm makadam. Även nu kom frontlastaren väl till pass. På med paddan (gissa vem som hade en sådan? Sven-Oskar naturligtvis!) och framåt sena eftermiddagen var bärlagret klart.

Dagen därpå fixade vi till gjutformen till en 10cm betongplatta. Plattan ska ha 6 st "fingrar" där stödväggarna ska stå. Nu återstår bara armering innan betongbilen kan komma.





8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad matspetter

SV: Pool på södra Öland
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2010, 08:22:10:10 »
Skall bli intressant att följa. Skall bygga en likadan med samma tidplan. Platta nu under hösten och resten till våren. Min blir dock bara 5x3m och just nu sitter jag och väntar på att spränggubben skall ha tid att komma. Sen blir det bygga av hoppas jag. Lycka till i alla fall.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool på södra Öland
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2010, 10:17:10:10 »
Hej o välkommen in i poolgänget! Roligt med liten berättelse.
Och så bilder det gillar de flesta här O0. Har en liten undran
bara jag vet inte, tänkte på elkabel får man bygga in den så?
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2010, 10:58:00:00 »
Jag ringde Eon och frågade. De hade inga synpunkter på detta. Kabeln är min, mätaren sitter i ett skåp vid tomtgränsen. Hade kabeln varit deras kanske hade det kanske varit en annan sak.

Skulle något hända med kabeln så blir det självklart besvärligt att gräva upp den. Men det går ju att lägga en ny runt poolen. :)
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Pool på södra Öland
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2010, 17:55:55:55 »
Hej poolare.
Var själv ute för nästan samma sak för några år sedan.
Men då rörde det sig inte om starkström utan om Telias rikskabel (koaxial) mellan Malmö och Stockholm.
Skulle gjuta platta runt stallet men visste om att kabeln gick nära ena hörnet.
Ringde Telia för att fråga hur man gör och för att de skulle komma och märka ut kabeln mera noggrant.
Fick svaret att kabeln skulle ligga i ett rör så att den gick lätt att dra ut vid behov.
Frågade då hur får man i kabeln i ett rör om man inte kan kapa den?
Det gick bra med två rörhalvor, sa de.
Efter ett par dagar ringde de tillbaka och sa att kabeln tagits ur drift för ett tag sedan och jag fick göra hur jag ville!
Så det var bara att gjuta över den, utan rör.
Kan tillägga att jag fick köpa den intilliggande förstärkarstationen för den symboliska summan av en krona!
Hälsningar,
Lars

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2010, 15:47:29:29 »
Så var det dags att gjuta bottenplattan innan vintern tar ett grepp även om oss i landets södra delar. Det visade sig vara i grevens tid, då oktoberkylan slog till just den här veckan och resan från Göteborg till Öland på torsdagskvällen inte var helt njutbar med sommardäck. Mellan Växjö och Nybro låg snön tjock på granarna, och vägen kantades av riktiga snövallar. Kändes lite långsökt att ägna den kommande helgen åt poolbygge och att ta emot poolen som skulle levereras på fredagen.

Nåväl, på Öland fanns det tack och lov ingen snö. Väl framme vid stugan vid 10-tiden på kvällen såg vi lastbilen med pool-leverensen parkerad utanför huset. Chauffören ville lossa och ge sig av tidigt på fredag morgon, och sov över i bilen!

Det blev tidig uppstigning och Sven-Oskar fick göra en ny insats med sin frontlastare och lyfta av totalt 6 pallar med grejor. Förskräckligt vad mycket prylar det går åt till en pool! Tur att vi har en rejäl stenbod där vi kunde stuva in det mesta. Thermoblocken får övervintra i trädgården däremot - det ska dom tåla. Hoppas bara inte pallarna blåser iväg i vinterstormarna.

När väl poolen var lossad fick ägna ett par timmar att få armeringen på plats. Kl. 13 kom betongbilen som avtalat. Chauffören lyckades tråckla in den stora bilen på tomten, vilket gjorde det lätt pumpa ut betongen. Lätt var det däremot inte att jämna ut plattan. Att riva av överskjutande betong med en 5,5m lång planta var ett styvt jobb visade sig. Sven-Oskar såg hur vi slet och kom naturligtvis till undsättning, och efter någon timmes jobb såg plattan riktigt slät och fin ut! Finputsningen gjorde vi med en hemmagjord raka bestående av ett 2m långt avloppssrör  i plast på en trästång. Det var betong-killen som gav mig tipset.

Lördag morgon bjöd på lätt regn vilket passade bra. Därmed slapp vi att vattna betongen. Nu har vi lagt på en presenning och därmed tar vi paus i byggandet till vårsolen börja värma igen. På återhörande.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool på södra Öland
« Svar #7 skrivet: oktober 25, 2010, 08:34:41:41 »
Det måste vara skönt att ha fått plattan klar.
Nu är det bara de roliga delarna av bygget kvar. Vi väntar med spänning på fortsättningen till våren. O0
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #8 skrivet: april 05, 2011, 21:52:20:20 »
Efter några månaders kamp mot snö och kyla, så känns det som att våren har kommit för att stanna och tiden är mogen att ta nya tag med poolen. Helgen som gick for vi till landet och inspekterade ägorna och vilken ev. åverkan vintern gjort på vårt bygge. Det såg bra ut! Grannen hade räddat ett antal thermoblock undan förgängelsen, då vinterstormarna hade slitet sönder plastemballaget på en pall. I övrigt såg allt bra ut. Några mindre vattenpussar runt betongplattan från snösmältningen, men i övrigt var det torrt och fint.

Vi började med att klippa till armering och borra in plattan. Därefter placerade vi ut första varvet av thermoblock. Därefter bockade vi till den horisontella armeringen och la ut denna. Det var en rejäl brottningsmatch med de 6m långa järnen, men till slut var också dessa på plats.

I påskveckan kör vi på med resten, och betongbilen är beställd till skärtorsdagen.
« Senast ändrad: april 05, 2011, 22:04:14:14 av bengtner »
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Utloggad bengtner

SV: Pool på södra Öland
« Svar #9 skrivet: april 21, 2011, 07:15:21:21 »
Påskveckan har bjudit på härligt byggväder. Torrt och soligt. Vi började med att rikta upp första lagret och spika plankor längs in och utsida. Kryssmätning av diagonalerna stannade vid 5mm fel. Då kände vi oss nöjda och började legobyggandet. Vi bockade till alla horisontella armeringsjärn på en gång och la ut i högar på gräsmattan.  På så sätt besparade vi oss ett antal felmätningar och en massa tid. Det gick förvånansvärt fort att bygga stommen. Blocken passar perfekt och allt blir rakt och stabilt.  Det gäller bara att komma ihåg att såga ut öppningar i hörnblocken och vid kontreforerna. Missade det några gånger och då får man bara rycka loss blocken igen och ta till sågen. Eftersom poolen i stort sett är fristående, fick vi tämligen omgående bygga oss en stege då det fort blev jobbigt att hoppa över väggarna.

När stommen var klar, stoppade vi i ytterligare drygt 100 vertikala armeringsjärn och säkrade stommen med plankor på tvären som vi har fäst i bottenplattan med spännband. Plankorna blev också ett utmärkt mått för  att kontrollera att allt var rakt. Fick knuffa på väggen någon cm och smack så var plankorna på plats. Sedan var det dags att täta alla hörn och mindre glipor med fogskum.

Nu väntar vi på betongbilen! Dessvärre går det inte att köra in samma väg i trädgården som när vi gjöt plattan i höstas. Marken är fortfarande för mjuk. Det blev vi varse när vi skulle få ett lass makadam levererat. Bilen sjönk ner närmare en halvmeter och det var tur att han kom loss. Vi får ta betongen via bondens fodervall vid sidan om vår tomt. Den känns betydligt torrare och fastare. Nu håller vi tummarna att den håller för betongbilen annars vet vi inte vad vi ska ta oss till. Bilen kommer om ett par timmar....
« Senast ändrad: april 21, 2011, 07:20:34:34 av bengtner »
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan