CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen  (läst 4748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tord00

Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« skrivet: juni 30, 2015, 21:29:31:31 »
Hej,

Jag har lyckats meckla till det ordentligt tror jag. När jag har igång systemet så kommer inget vatten till pumpen. Det är, tror jag nått av dom två ventilerna i bräddavloppet som ska justeras men jag vet inte vilken. Förra ägaren sa att båda ska vara i men att bara den ena ska vara lite öppet. Vilket borde det vara?

Är helt ny på det här och försöker lära mig via trail and error.

Mvh
/T

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2015, 07:38:17:17 »
Förra ägaren hade dålig koll (eller lyckades inte förklara). En plugg ska sitta i ena hålet under poolsäsongen och i andra hålet under vintern. Under hålet som ska vara öppet nu går returslangen som leder vatten till cirkulationspumpen. Under hålet som ska vara öppet under vintern dräneras vatten ut för att det inte ska frysa och spräcka plasten.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tord00

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2015, 08:29:32:32 »
Kan man på nått sätt veta vilken plugg som är vilken? Har försökt leta på nätet efter manualer och forum där det beskrivs men gått bet.
Ska pluggen helt tas bort under sommar och vinter i respektive hål?

Utloggad TommyC

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2015, 08:35:22:22 »
Om det inte på något sätt går att titta in under skimmern eller möjligen känna med en böjd ståltråd så går det nog inte att veta var slangen till returen är ansluten. Det kan ju även sitta en slang på dräneringen. Om du lättar på en plugg och hör hur det rinner eller droppar där nere så var det nog fel plugg. I vårt fall så är slangen som går till cirkulationspumpen kopplad närmast poolen och den andra är vinterdräneringen men vår skimmer är en gammal Hayward.

Det händer nog inte så mycket om du öppnar fel plugg så prova.

Ja, det ena hålet ska vara helt öppet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Tord00

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2015, 09:12:06:06 »
Öppnade den övre, den med svarta ringen och närmast poolen. Då försvann det massa vatten och bräddavlopp ett blev torrt. Fyller poolen igen och testar med den andra pluggen helt bortplockad istället. Återkommer i frågan.

Utloggad Tord00

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2015, 10:34:06:06 »
Hej igen, Nu verkar rätt plugg vara öppen i alla fall. Vattnet strömmar till pumpen, PSI ligger på ca 10 men det pendlar ganska mycket. Vid poolens utblås kommer det ganska mycket bubblor och bräddavloppet töms titt som tätt med jämna mellanrum och man märker att det kommer mindre vatten till pumpen då. Verkar vara mycket luft i systemet. Jag har ingen ventil någonstans nere vid sandfiltret eller pumpen vad jag kan se. Dock kan man vrida på den svarta ringen på pumpen (den stora med glasskivan) och lufta sa förra ägaren.
Kommer bubblorna ta slut efter ett tag och jämna ut sig själv eller borde man göra nått?

Mvh

Utloggad FlyHigh

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #6 skrivet: juli 01, 2015, 10:49:58:58 »
Om bräddavloppet blir tomt behöver du troligvis fylla på mer vatten.
När det blir tomt sugs det in luft som åker igenom systemet.

Jag hade lite problem luft i pumpen med min gamla ovanmarkare och då gjorde jag som du fått beskrivet. Den enda skillanden jag upplevde var att det var svårare att få igång damsugaren när det var en en större luftbubbla i silkorgslocket, jag upplevde aldrig att det kom luft i systemet pga av den.
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Utloggad Tord00

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2015, 11:19:54:54 »
När allt är avstängt så ligger nedre delen av bräddavloppet under vatten. Men jag testar att fylla på mer vatten och startar igen så får vi se. Återkommer med all säkerhet :-)

tack för hjälpen än så länge.

Mvh

Utloggad Tord00

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #8 skrivet: juli 01, 2015, 11:30:25:25 »
Nu ser det bättre ut efter att jag har fyllt på mer vatten. Låter systemet gå ett tag så får vi se om allt snurrar som det ska.

Mvh

Utloggad TommyC

SV: Ingen cirkulation eller vatten till pumpen
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2015, 19:49:13:13 »
Ibland finns det ett märke på halva höjden av breddavloppets öppning mot poolen. Där är det tänkt att vattenytan ska ligga. Ligger man för långt under den nivån så är marginalen mot avdunstning eller ev mindre läckor liten och det är risk att pumpen börjar suga luft. Jag brukar försöka ligga mellan halva och tre fjärdedelar av öppningen i breddavloppet. Kolla nivån ofta i början till du är säker på att det inte läcker nånstans.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag