VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varifrån kommer vattnet??  (läst 5034 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Varifrån kommer vattnet??
« skrivet: augusti 23, 2015, 21:31:04:04 »
Skalade idag av lite frigolit på utsidan av min thermopool för att sätta de sista fästena för altangolvet....och vad händer väl då.....jo, -Det rinner ut vatten!!!  :'(

Hoppades först att det var skvättar av vatten från ovanpå sargen som runnit över längs utsidan av poolen och letat sig in mellan betong och frigolit...men, det droppar fortfarande flera timmar efter att sargen torkat upp efter barnens lek...hmmmm

Kvarstår då teorin att det ligger vatten mellan liner och frigoliten på insidan av poolen....det skulle ju sedan lätt kunna leta sig genom skarvar i frigolitblocken och sedan mellan betong och frigolit ut på utsidan av poolen...

Det är dock översta frigolitblocket ni ser på bilden....högt vattenstånd isåfall bakom linern....typ ända upp till vattennivån i poolen...

Och varför fungerar isåfall inte dräneringen? Har ju borrat hål i bottenplattan enligt alla konstens regler och vattennivån i dräneringsbrunnen är lägre än inloppshöjden...

Till saken hör att sedan starten av poolen för ca 7 veckor sedan har vattennivån sjunkit konstant med 100 liter/dygn = 0,7dl/minut vilket faktiskt inte är så mycket mer än "lite droppande"...avdustningen oräknad....altangolvet är tex ännu ej tätt mot pooltakets undersida och jag har ingen bubbelplast...

Vad gör man nu då?
 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2015, 22:30:32:32 »
Märkligt.

Droppar det vatten?

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2015, 18:49:13:13 »
Aldrig byggt någon thermopool, men vad är det som säger att vattnet inte kan komma ovanifrån? Om jag fattat det hela rett finns det inget som tätar så att vatten inte kan ta seg ned mellan frigolit och betong vid regn eller plaskande.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2015, 20:40:34:34 »
Det kan komma ovanifrån men detta var ju översta skiftet så kan ju inte poolvattnet rinna till utsidan (annat än via stänk etc och det borde ju sluta snabbt).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad PCLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool i Täby
    • Visa profil
SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #4 skrivet: augusti 24, 2015, 21:24:09:09 »
Tänkbart;

när jag tittar på din bild så tycker jag mig kunna se att det har uppstått luftfickor i gjutningen som ni inte har lyckats att bli av med.

Och den horisontella linjen är skarven mellan två block. När jag jämför var frigoliten, den del som håller ihop blocken, sitter i det övre blocket, jämfört med det undre blocket, ser det inte ut som att de ligger rakt ovanför varandra, vilket kan var orsaken till att det har varit svårare att bli av med luftfickorna.

Min teori är att det efter gjutningen, kanske i samband med regn och eventuellt överskvalp av vatten vid bad, har runnit ner vatten i dessa fickor som nu rinner ut...

Detta förklarar inte varför vatten försvunnit ur poolen men kan förklara varför det rinner ut vatten när du öppnar upp frigoliten. Du borde se efter en dag eller två att det borde torka upp. Huruvida 100 liter i avdunstning är mycket eller lite överlåter jag till någon annan att bedöma.

Har själv haft luftfickor efter gjutningen av min Thermopool men hoppas att jag lyckats att sätta igen alla innan jag satte min liner...

/PCLarsson
Thermopool 8x4m, byggd 2015. Pooltäckning - Walu - Starlight. Uppvärmning - bergvärme.

Utloggad MathiasS

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2015, 21:28:19:19 »
Måste ha varit knas på betongen när det blir fickor sådär. Min betong rann utmed hela långsidan och runt första hörnan av sig själv.....var som välling.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad PCLarsson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 10
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool i Täby
    • Visa profil
SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2015, 21:34:09:09 »
MathiasS,

då måste du nog haft ett sättmått som var högre än mina beställda 170.

Har dock bråkat en del med betongleverantören. Kan bara rekommendera all som ska gjuta framgent att be betongkillen ta med mätutrustning för att kontrollera sättmåttet på plats. Inte lätt att bevisa att man fått fel annars...
Thermopool 8x4m, byggd 2015. Pooltäckning - Walu - Starlight. Uppvärmning - bergvärme.

Utloggad Thermojito

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2015, 21:36:35:35 »
Märkligt.

Droppar det vatten?

Ja, droppar och droppar....Den första timmen droppade det, nu efter ett dygn i gassande sol (och några millimeter lägre poolvatten.... i princip i nivå med den frigolitgenomgång som är blöt) så fuktar det fortfarande betongen tydligt men det droppar inte direkt. Det var dessutom fuktigt på morgonen precis enligt bilden när ingen badat på natten så inte kommer allt från sargen via stänk.... :-(

Har f.ö simulerat de 0,7dl/min läckage som jag har i snitt och det blir på en vattenkran precis mellan läget när det fortfarande droppar och läget när det precis blir en smal smal stråle. Och då är det på hela poolen inklusive lek-stänk och avdunstning...det är ingen gigantisk läcka....

Funderar lite på om det kan vara "worst case scenario"....ett läckage i skarven mellan ingjutningsröret för inloppet och flänsen mot insidan av poolen som också är ingjuten....av alla ställen i poolen så känns det som den absolut jobbigast att täta...jag var enormt noggrann när jag körde lin och pasta på de två skarvarna....

Isåfall skulle ju poolpumpen trycka ut vattnet långsamt mellan inlopp och betong och vidare ut mellan frigolit och liner....och isåfall företrädesvis nära inloppet/inloppen....

Till saken hör också att jag gjort motsvarande utjackning i frigoliten på andra sidan av poolen _(vid breddavloppet) och där fuktas inte betongen....hmmmmm

Kan även kommentera luftfickorna, för Ja det är luftfickor, dock har jag bara sett dessa högst upp i poolen, dvs i slutet av gjutningen där betongen var nästan 1,5h "äldre", och dessutom bara vid de udda celler som min Poolstorlek har på ett ställe på varje sida. På långsidorna där jag skalade av 150mm hela vägen så var detta tydligt.

Budskapet till er andra som inte gjutit ännu är alltså att ni bör stöta och dra en hel del extra i de lodräta armeringsjärn som går ner i smalare udda-celler om ni har sådana.....

Utloggad MathiasS

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2015, 21:44:18:18 »
Kan du se om det kommer något vatten i dräneringen då?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermojito

SV: Varifrån kommer vattnet??
« Svar #9 skrivet: augusti 24, 2015, 22:08:45:45 »
Kan du se om det kommer något vatten i dräneringen då?
Som jag skrev lite luddigt ovan: "Har ju borrat hål i bottenplattan enligt alla konstens regler och vattennivån i dräneringsbrunnen är lägre än inloppshöjden...", dvs Nej, jag kan inte se att det kommer några vattenmängder i dräneringen som inte hinner dunsta bort ur brunnen som f.ö har locket delvis öppet... (pumpen i dränbrunnen kan inte suga ut de sista 20 centimetrarna typ..)

Sen kan ju säkert vatten i dräneringslagret sprida ut sig i marken åt andra håll och når kanske inte brunnen pga detta. Det är ju ingen läcka i storleksordningen brott på huvudledningen... 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan