Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Kopplingar och vinklar på PEM-slang  (läst 11760 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« skrivet: april 22, 2015, 21:58:30:30 »
hej
Snart dags att börja installera reningsverk och VP och funderar på hur PEM-slangen ska dras/anslutas. Kommer behöva koppla in en del 90-graders vinklar/kopplingar och min fråga är huruvida dessa påverkar vattenflödet och att jag bör ha så få vinklar som möjligt i så fall.
/Fredric

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #1 skrivet: april 22, 2015, 22:43:56:56 »
Jag har fått tips om dessa här i forumet. Har beställt.
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_30&products_id=104

Sen så har jag sett att några har slangar.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad kg21

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #2 skrivet: april 23, 2015, 08:27:46:46 »
Jag tror också det, men när man ändå bygger själv kan man ju lika gärna se till att få extra marginaler på sin sida  :)
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad fredsan

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #3 skrivet: april 23, 2015, 08:37:28:28 »
tack för svar. En sån där "mjuk böj" - ser ut som att man ska limmar in slangen i den, eller?

Utloggad Erica

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #4 skrivet: april 23, 2015, 09:25:21:21 »
tack för svar. En sån där "mjuk böj" - ser ut som att man ska limmar in slangen i den, eller?

PEM-slang är omöjlig att limma. Man är helt hänvisad till kopplingar. De som är bäst till pooler är de som saknar metalldelar (helplastkopplingar).

Utloggad fredsan

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #5 skrivet: april 23, 2015, 10:11:04:04 »
PEM-slang är omöjlig att limma. Man är helt hänvisad till kopplingar. De som är bäst till pooler är de som saknar metalldelar (helplastkopplingar).

hmmm... Låter som det blir en herrans massa kopplingsdelar för en böj i så fall. Frågan är vad som utgör störst risk; en "vanlig" 90-graderskoppling eller en "mjuk böj" med tillhörande kopplingar. Nu tänker jag på risken för läckage...

Utloggad fredsan

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #6 skrivet: april 23, 2015, 11:54:28:28 »
JMen dom plaströrskopplingarna som vi brukar bli hänvisade till när vi ska pilla ihop våra pooler hemma duger gott med dom små trycken som en poolpump bygger upp.

så du skulle använda denna typ om du ska böja 90 grader?
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&cPath=8_133&products_id=1038

Utloggad kg21

SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #7 skrivet: april 23, 2015, 19:45:57:57 »
Ursäkta, jag var för snabb att svara, läste inte att du frågade om slang.. jag satt och tänkte rör i maskinrummet när jag läste.. Jag tror inte man ska limma böjen på slang..

Jag har såpass med plats att jag dragit slangarna utan klämkopplings-vinklar, annat än precis vid inloppen, för att minska skarpa vinklar. Inte för jag vet något om hur mycket det spelar in men, varför inte, färre skarvar som kan läcka kan ju inte vara fel tänkte jag..
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #8 skrivet: april 24, 2015, 08:57:02:02 »
Flödet är viktigt!
Inte för att värmepumpen skall kunna jobba, utan för att reningen skall fungera bra - det har jag sett tydliga exempel på, nu senast när jag valde en mindre pump, det lägre flödet gör att jag måste köra den fler timmar för att undvika algbildning på botten längst bort från insprutarna.
Ytvettenreningen fungerar också sämre med lägre flöde, och med insprutarna riktade nedåt så får man allt bottenskräp till bortre delen av poolen om man har bra flöde, med lågt flöde så har man skräp på stora delar av botten = mer tid för poolvård ju sämre flöde.
Har du en vattendriven poolrobot så får även den sämre kapacitet.
Manuell dammsugning fungerar mycket sämre om man har dåligt flöde.
Bra flöde är viktigt när det gäller reningen, så är det.
Jag har satt 90° böjar och skulle definitivt välja annorlunda om jag byggde idag.
Jag kanske t.o.m bygger om, om andan faller på.
Allra bäst är nog flexibla slangar istället för böjar, men det kan se lite slarvigt ut.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Kopplingar och vinklar på PEM-slang
« Svar #9 skrivet: april 24, 2015, 12:30:39:39 »
Kan så var, men en stor del av tryckfallet kommer just i de där böjarna, det säger sig självt.
Min granne som inte har en enda 90° böj har märkbart bättre flöde än mig.
Att välja rätt böjar är ju mycket smartare än att sätta in en pump som drar 250 W (2,5 till 5 kWh/dag) mer i 10-20 år.
Eller hur?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan