VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skimmer i Tjälldéntrappa?  (läst 1920 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Styvert

Skimmer i Tjälldéntrappa?
« skrivet: juni 03, 2015, 08:50:30:30 »
Hej!
Vi bygger en Tjälldénpool 8x4 meter med trappa längs ena kortsidan. Vi har insett att vi förmodligen inte kan ha inloppen i trappan eftersom den värmepump vi köpt inte klarar av det avstånd det då skulle innebära. Alltså, vi skulle behöva ha bräddavloppet i trappan och inloppen på motstående sida, nära värmepumpen.

Är det någon som har placerat bräddavloppet i trappan eller ser risker med det? Det är ju vid trappan alla kommer att gå/sitta... Hur mycket bygger "inspektionsluckan" till avloppet? Nämnde detta för Tjälldén tidigare, men de kände inte till att någon har gjort så varför jag misstänker att det finns negativa aspekter vi inte har tänkt på...

Om man inte vill ha bräddavloppet i trappan så skulle man kunna ha det vid sidan av trappan, men då måste man väl även ha ett extra inlopp mittemot?


 
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Skimmer i Tjälldéntrappa?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2015, 21:45:08:08 »
Bräddavlopp i, eller rett vid trappan, låter väl inte som något man skulle rekommendera direkt. Varför klarar inte din VP avstandet till andra sidan av poolen?
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Tynell

SV: Skimmer i Tjälldéntrappa?
« Svar #2 skrivet: juni 03, 2015, 22:53:17:17 »
Ja, det är väl snarare poolpumpen och inte värmepumpen sköter jobbet att knuffa bort vattnet till inloppen, eller?  <hmm>

Just nu ser min plan ut som så att sätta inloppen bredvid trappan (verkar bökigt att sätta dem i trappen) och vinkla dessa mot bräddavloppet på motsatt kortsida (från trappen).
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: Skimmer i Tjälldéntrappa?
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2015, 23:45:39:39 »
Nu glömmer vi denna tråden. Allt är ett missförstånd
mellan mig, min fru, Tjällden och Pahlens ;D
För många led, för många parter och för mycket stress.
Tjena!
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan