VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 292459 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #130 skrivet: augusti 29, 2010, 05:04:57:57 »
Nu har mitt poolbygge kostat mer än så... Jag har även anslutit befintliga solfångare till den nyinstallerade ackumulatortanken. Den värmen kommer jag dock även att använda till hushållets tapp- och varmvatten. Kostnaden kan inte enbart "skyllas" poolen även om solfångarna även kommer att värma upp den   ;)

Nästa sommar ska vi installera ytterligare två solfångare på hustaket. Jag ska dessutom installera en ackumulatortank till - en slav. De befintliga solfångarna är gamla och inte speciellt effektiva. Igår när solen lyste från klar himmel gav anläggningen 5 kwh. Sedan den 19 augusti har anläggningen producerat drygt 80 kwh.

Om jag ska plussa på kostnaderna för inkoppling av solvärmen så innebär det ytterligare 20.000 kronor!   :o


BILDER
Solanläggningen är nu isolerad och klar. Solpumpen är accelererande vilket innbär att den ökar i effekt när värmen stiger. Det innebär också att den går på lågfart istället för att stänga av sig när värmen sjunker = mer effekt.

Poolens data ser och styr jag från ackumulatortanken.

Bild 2 visar värmen på till- och returledningen till solfångarna.  Jag tog bilderna igår vid lunchtid. Precis innan jag drog igång poolvärmen. Temperaturerna jämnade ut sig efter lite körning... Det var strålande sol när jag fotograferade = 5 kwh.


Gårdagens dopp var troligtvis årets sista. Vattentemperaturen var 21 grader när barnen hoppade i... Nattetid har nu kvicksilvret varit nere på 10 grader utanför fönstret. Min - än så länge - oisolerade pool är nu för dyr att värma. Nu blir det till att "bomma igen" för i år...
« Senast ändrad: augusti 29, 2010, 20:46:17:17 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Använd inte backventil och mässingsmaterial!
« Svar #131 skrivet: juni 25, 2011, 01:33:45:45 »
Lär av mina misstag! Montera inte en backventil på slangen! Den blir snabbt igensatt av löv och annat stort skräp när man skräpsuger poolen.

Trycket i vår pool försvann i sensomras... därmed slutade även skräpsugaren fungera. Nu har vi fått hela systemet ombyggt. Backventilen är borta och så även allt mässingsmaterial!
Nu är det full sprut i systemet igen. Skräpsugaren far numera runt i poolen som besatt - låtandes som en kulspruta!   ;D

(Problemet som åtgärdades med en backventil skrev jag om på sidorna 9 - 11 förra sommaren).
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #132 skrivet: juni 25, 2011, 09:33:53:53 »
en undran, jag håller precis på och fyller vår pool och ser på din sista bild att ditt inlopp ligger nästan ovanför vattennivån, är det meningen att den ska göra det eller?
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #133 skrivet: juni 25, 2011, 10:02:51:51 »
Ska man använda backventil, se till att den är lättåtkomlig o rensa den varje vår. Annars så kan det blir som på bilderna i bifogad länk.

/ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4337.0
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #134 skrivet: juni 25, 2011, 10:42:01:01 »
en undran, jag håller precis på och fyller vår pool och ser på din sista bild att ditt inlopp ligger nästan ovanför vattennivån, är det meningen att den ska göra det eller?

Det viktiga är att du har tillräckligt med vatten upp i skimmern/bredddavloppet. Ett bra riktvärde är att skimmern ska vara täckt till 75% av vatten.
Då har du bra yt vattenrening o tillräckligt för att inte pumpen ska gå torr.
Har du det så hamnar inloppen under vattenytan automatiskt, där dom också ska vara.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #135 skrivet: juni 25, 2011, 12:46:09:09 »
Ska man använda backventil, se till att den är lättåtkomlig o rensa den varje vår. Annars så kan det blir som på bilderna i bifogad länk.

/ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4337.0

Ungefär så där såg min backventil ut. Jag har inte pillat ut alla löv ännu... Jag såg att någon skrev om dålig lövkorg i tråden som du länkar till. Det har ingenting med lövkorg att göra. När man skräpsuger går det inte att ha lövkorg på - löv och skräp går rakt ut i avloppet...

Poolteknikern - som var hemma och fixade pooltekniken hos oss för några veckor sedan - sa att backventilen i sig blir för stort motstånd för pumpen. Även en väl rengjord backventil kan alltså vara boven till dåligt tryck... Backventiler bör absolut undvikas. Lösningen på problemet visar jag här nedan.
« Senast ändrad: juni 25, 2011, 12:51:08:08 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #136 skrivet: juni 25, 2011, 12:49:43:43 »
en undran, jag håller precis på och fyller vår pool och ser på din sista bild att ditt inlopp ligger nästan ovanför vattennivån, är det meningen att den ska göra det eller?

Det viktiga är att du har tillräckligt med vatten upp i skimmern/bredddavloppet. Ett bra riktvärde är att skimmern ska vara täckt till 75% av vatten.
Då har du bra yt vattenrening o tillräckligt för att inte pumpen ska gå torr.
Har du det så hamnar inloppen under vattenytan automatiskt, där dom också ska vara.


Vattennivån ska absolut inte vara så här låg! Det jag ville visa med bilden var det fantastiska TRYCKET som vi numera har!  <antman>


När poolteknikern var här tappade han ur vattnet under bräddavloppet för att kunna arbeta ifred. Den här bilden - på det sprutande vattnet - tog jag när jag höll på att fylla poolen igen. Att jag överhuvudtaget kan köra pumpen trots den låga vattennivån beror på att jag skräpsuger poolen. Vattnet hämtas alltså från poolens botten - istället för från skimmern. Vattennivån är vid fototillfället fortfarande under skimmerns kant. :)

Jag tappar poolen på samma sätt när jag ska vinterstänga poolen. Jag kör på backventilen samtidigt som jag skräpsuger tills dess att vattennivån är en bit under skimmerns placering.

« Senast ändrad: juni 26, 2011, 08:13:58:58 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Före och efter ombyggnaden av poolsystemet
« Svar #137 skrivet: juni 25, 2011, 12:52:37:37 »
Här får ni se före- och efterbilder av mitt poolsystem. Förebilderna är vad VVS-killen monterade i augusti 2010. Efterbilderna är efter det att en poolfirma varit här och kopplat om och fått fart på systemet igen   O0

In- och utlopp - Mässingen är utbytt och backventilen (bild 3) är borttagen. Jag har en nivåskillnad på cirka 70 cm mellan skimmer och pump. Avståndet är cirka 15 meter mellan pool och pump.
« Senast ändrad: juni 25, 2011, 13:58:32:32 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #138 skrivet: juni 25, 2011, 13:06:59:59 »
Förebilden: Det fanns inte en chans i världen att få ner de styva rören i golvhöjd för att täcka dem. På bilden är inte slangen för backspolningen monterad ännu... Den pekade rakt upp i tjottahejti... det fanns inte en chans i världen att få de tre slangarna gömda och övertäcka...

Så många 90-graderskopplingar som möjligt är nu bortkopplade för att undvika en massa onödiga motstånd... Nu är det klart för oss att täcka slangarna med sättgrus (vi ska inte gjuta).


« Senast ändrad: juni 25, 2011, 13:59:10:10 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #139 skrivet: juni 25, 2011, 13:22:14:14 »
Även vid pumpen är mycket modifierat. Den räfflade slangen mellan värmeväxlaren och filtret/pumpen är nu historia. Den slangen följde faktiskt med poolsatsen. Enligt poolteknikern var de räfflade slangarna även de ett motstånd. Eftersom vi eftersträvar ett så kraftigt tryck som möjligt (15 meters avstånd mellan pump och pool samt cirka 70 cm nivåskillnad) byttes även den slangen ut.

Den röda kranen är ersättningen för backventilen. När jag nu stänger av pumpen så stänger jag samtidigt den röda kranen = vattnet blir ståendes i slangen. Det fungerar finfint! Även här är flera 90-graders rör borttagna.

Två förebilder och två efterbilder. Notera att poolteknikern inte tänkte över sladdens längd...  Det kan ju vara en anledning att han inte provkörde - provtryckte - systemet innan han körde  ;D Frågan är VARFÖR tillverkaren sätter sådana korta sladdar på en pump...


Poolteknikern tyckte f.ö. även att vårt sandfilter var i minsta laget... underdimensionerat... Vid tillfälle ska jag uppgradera...

« Senast ändrad: juni 26, 2011, 08:16:43:43 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan