VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!  (läst 20807 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stavarn3

Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« skrivet: maj 31, 2015, 12:30:47:47 »
Som nybliven poolägare och ny i detta forum hoppas jag på lite goda råd angående en gulbrun missfärgning i trappan och delvis in på linern runt trappan. Jag såg inget spår av detta i höstas när vi var på husvisning, men nu när vi ska starta upp poolen så ser vi till vår förtvivlan en missfärgning som sitter som berget. Den går inte att skrubba bort. Jag har sökt lite här och läst att det troligen är järnutfällning och att det kan avlägsnas med citronsyra eller oxalsyra. Hempels gelcoat cleaner, Rönnqvists rengöringsmedel mm. Måste poolen tömmas innan rengöring kan göras eller finns det sätt att göra rent ändå? Kan något av medlen orsaka skada på person eller material i poolanläggningen på något sätt om man låter vattnet vara kvar i poolen och rengör? Hur ska jag göra?
Jag ( och barnen ffa ) hade sett fram emot en härlig poolsommar, men om jag måste tömma poolen och rengöra kommer det ju dröja halva sommaren innan den är badbar.. :(
Hoppas på goda råd!
/Magnus

ps. postar Bild om en stund ds.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2015, 12:50:27:27 »
Det är omöjligt att veta i förväg vad som fungerar för man vet ju aldrig vad missfärgningen består av.

Jag skulle prova att ta det medel jag tror mest på på en liten svamp och gnugga under vatten. Jag använde Turtle Marine Cleaner på gulaktiga fläckar i min glasfiberpool. Någon berättade då att Biltemas fälgrengöring eller annat medel som innehåller oxalsyra skulle göra samma jobb.

Askorbinsyra kan tydligen fungera ibland: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10137.0

Koncentrationen av det medel man har i blir så låg att det inte gör någon skada.

Om du inte får bort fläckarna helt nu så skjut på det problemet till september.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2015, 13:16:06:06 »
Ok. Tack för ditt svar Tommy. Förstår att det är svårt att säga vad det är exakt som ger missfärgningen, men min känsla är att det är metall. Jag köper något av ovanstående och testar med en svamp under vattnet o ser vad som händer. Funkar det inte får man väl ta det till hösten som du säger.   O0

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2015, 13:23:21:21 »
kan tillägga att pH låg på 6.4 igår när jag testade och lågt ph kan ju tydligen orsaka metallutfällning/järn.
Åker direkt på Ica och köper askorbinsyra som test.
bör jag höja ph före eller efter eller spelar det ingen roll?

Utloggad TommyC

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2015, 13:44:08:08 »
Vet inte men jag skulle höja pH först för att undvika andra eventuella problem av lågt pH.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2015, 14:04:34:34 »
Askorbinsyra is the shit! ;D det tog inte ens 2 sekunder förrän den trista missfärgningen försvann. Var tvungen att filma för det kändes som trolleri!
Bifogar ny bild. 8 påsar (allt som fanns på Ica..)

Utloggad Erica

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2015, 14:11:12:12 »
Jo pH-svängningar, både uppåt och nedåt, kan medverka till metallutfällningar, både av järn, mangan och koppar. Har ni brunnsvatten så att det finns rejält med järn i ert vatten ? järnutfällningar ser inte så roligt ut men är helt ofarligt vsd det gäller hälsa eller skador på liner m.m. Har du järn som fällts ut i vattnet (gul-brun till brun-grön fällning, grumligt vatten vid större mängder) så kan du påskynda bortfiltreringen av det genom att tillsätta flockningsmedel. Kloret gör ju sitt jobb och oxiderar järnet och till slut har järnet som fanns i det nyfyllda vattnet förbrukats. Efter några dagar brukar vattnet bli klart igen.

Jo både oxalsyra och askorbinsyra kan vara till hjälp mot rost i olika former. Ibland kan man f.ö. få ett "järnslam" som ligger vid botten men inte sitter fast. Det rörs lätt upp vid bad, men om man låter bli att bada något dygn så kan man lätt ta det med bottensugen - rör den långsamt så du inte virvlar upp slammet i sådana fall !

Utloggad TommyC

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2015, 14:18:22:22 »
Magiskt  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Stavarn3

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2015, 14:33:05:05 »
Tack för hjälpen! Nu åtgärdar vi pH värdet så snart vi kan. Får väl läsa mig till hur mycket som ska hällas i poolen.
4x8m pool,  pH 6.4-->7.2 ca?


Utloggad TommyC

SV: Gulbrun missfärgning i trappa - Tips!
« Svar #9 skrivet: maj 31, 2015, 15:08:05:05 »
Här finns en kalkylator för kemikalier: http://www.folkpool.se/support/poolsupport/poolkemikalkylatorn

Det kan vara bra att läsa en sån här guide: http://www.folkpool.se/files/pdf/folkpool_poolvardsguide.pdf

Doseringsanvisning brukar dessutom finnas på burkarna.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan