CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Air cover / air cover dry  (läst 4540 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MarcusA

Air cover / air cover dry
« skrivet: augusti 25, 2016, 03:19:44:44 »
Är det någon som har erfarenhet eller tankar kring dessa och vill dela med sig? Vi funderar på detta alternativet till vår kommande pool.

Poolgiganten

Utloggad MarcusA

SV: Air cover / air cover dry
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2016, 14:17:54:54 »
Ingen? Eller någon som har liknande?

Utloggad TommyC

SV: Air cover / air cover dry
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2016, 19:21:10:10 »
Har du möjligen glömt en bild eller länk?

Jag förstår inte frågan. Detta är vår 12:e sommar med pool.  <dontkn>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jockeastrom

SV: Air cover / air cover dry
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2016, 22:03:19:19 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Air cover / air cover dry
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2016, 23:55:50:50 »
Tror att de flesta kallar det lamell. Finns några här som har det, någon köpte från Frankrike har jag för mig. Grannen har en sån där (eller liknande), jag tycker att den där rullen är fulare än ett pooltak. Det finns såna som man fäller in i marken/däck bakom poolen så att de inte syns också.

Länk till bildsökning lamelltäcke pool

« Senast ändrad: augusti 27, 2016, 00:03:40:40 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Air cover / air cover dry
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2016, 08:29:30:30 »
Ingen erfarenhet av något sådant. Det jag tänker spontant är att det verkar vara en hel del mekanik och en motor. Miljön vid en pool är ganska besvärlig med klor och växtdelar som letar sig in i alla springor, ruttnar och kleggar fast. Det går nog att förebygga problem om man underhåller och gör rent tillräckligt ofta.

Nästa tanke är att lösningen är ovanlig i alla fall i Sverige. Hur kommer det att fungera med support och reservdelar om 5 eller 10 år?

Förutom att vissa tycker att pooltak är fula så har de en lång rad med fördelar.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Air cover / air cover dry
« Svar #6 skrivet: augusti 28, 2016, 13:37:20:20 »
Det verkar vara exakt samma som CovereX. Idén är ju bra men du får allt skräp ner i poolen och du får offra en del av poolvolymen för att få i rullen.
Den tätar inte helt heller mot kanterna utan ligger en bit ifrån och flyter. Det finns någon variant som glider ovanpå poolväggen i skenor också vilket jag i så fall skulle satsa på.


Någon här skrev väl om att de bytt från CovereX till pooltak p.g.a. problem med så mycket skräp i poolen...


Allt skräp i poolen försvårar ju också kemin då det "förorenar" vattnet...
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad doppsko

SV: Air cover / air cover dry
« Svar #7 skrivet: augusti 29, 2016, 13:37:27:27 »
Jag har lamelltäckning med rulle ovan vattenytan. Den största nackdelen är helt klart att allt som hamnar på lamellerna hamnar i vattnet. Vet inte hur stor skillnad det är jämfört med olika presenningslösningar. Har man mycket träd och buskar nära poolen så skulle jag rekommendera en annan lösning. Vi tog ner det enda träd som vi hade nära poolen och har dessutom en bra poolrobot. För oss är det inget stort problem alls.
 
Den klart största fördelen är att den är automatisk. Bara att vrida om nyckeln och sen bada. Samma sak när det skall tillbaka på igen. Sen är det snyggt också.
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Utloggad pawe06

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Air cover / air cover dry
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2016, 17:20:48:48 »
Vi installerade precis ett lamellskydd från Folkpool och det fungerar utmärkt. Vi valde inte varianten med skyddet monterat i poolen då det skulle ta ca. 50 cm av i anspråk utan har det på rulle. Hela anläggningen är soldriven så ingen el behövde dras. Vi har kört hela sommaren och isoleringsverkan är god. I och med att det är så enkelt att öppna och stänga så ser vi till att skyddet ligger på då poolen inte används. Det tar ca. en minut att öppna/stänga. Jag har svårt att tänka mig att det blir mer skit i poolen med ett lamellskydd än ett mer ordinärt poolskydd. Vi har inte upplevt det som något problem alls.  Vi tycker dessutom att det är mycket snyggare än andra poolskydd. Pooltak är naturligtvis en helt annan historia!
6*4 Durapool, Gaveltrappa, HeatForce Inverter Plus 95, Lamellöverdrag Moon Sol, Poolrobot Vortex 3.2, UV rening Quantum Photocatalytic, Wonderfall, Nordic Hot Tubs Comfort XL, platssvetsad Renolit Persia Blue

Utloggad exposed

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 33
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Air cover / air cover dry
« Svar #9 skrivet: september 02, 2016, 10:33:41:41 »
Hei

Pahlen installerte lamellcover her i fjor. For vår del var dette eneste løsning, fordi vi ønsket IKKE et pooltak.
Vi får kanskje litt mer blader/sand i bassenget på grunn av dette, men det er veldig lite som kommer opp i bassenget uansett.
Når det kommer til isolering er vi VELDIG fornøyde. Vi startet vp 1 mai og 7 grader, 7 mai hadde vi over 30 grader i poolen. Har en Pahlen 13kw vp. Akkurat nå holder bassenget 34 grader uten problemer.

En bakdel er at lamellene må rengjøres 1-2 ganger pr sommer. Det sitter ofte mye skit i mellom. Man må også vaske med noen form for såpe og børste som tar "microfilmen" som sitter igjen


7,5x3,7x1,5 Wanaka 750.  Trapp på hver side
Byggeår 2015/2016
Poolrobot Dolphin M5
Lamelltrekk med motor.
Värmepump: Pahlen 13kw
Pahlen sandfilter og pumpe

Idegis RMV-201 ORP
Idegis RPH-201 PH
Idegis Poolstation controller (web)
Isolert teknisk rom inkl automatisk nødstrømsaggregat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag