Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rengöring pool  (läst 3848 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe

Rengöring pool
« skrivet: augusti 24, 2016, 11:45:20:20 »
Hej!
Hoppas det finns någon här som kan komma med förslag på åtgärd.
När jag rengör poolen så kommer smutsen ut igen via inloppet trots att jag har filtret på filter. Jag har backspolat och kört rinse. Vad gör jag för fel?
Snälla kom med förslag
Hälsningar
Uffe

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Rengöring pool
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2016, 11:48:14:14 »
Har du kört på "Rinse" i ett par minuter för att trycka ner sanden efter bakspolning?

Om du har tillräckligt med sandmedium i filtret och inga trasiga "fingrar" som släpper smuts och multiventilen är inställd på "filtration" och inte på "bypass" då har du troligen en trasig multiventil som hänger i "bypass" läge.

/Dimi

EDIT: jag insåg nu att du har kört på "rinse"... Sorry
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Rengöring pool
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2016, 00:35:59:59 »
Fungerar backspolningen som den skall ? Kommer det rejält med vatten ut genom waste/drain-porten och ut till avlopp när du backspolar ? Kommer det bara skräp med ut eller även filtersand (troligtvis dysfel i så fall) ?

Utloggad Uffe

SV: Rengöring pool
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2016, 19:47:58:58 »
Vad jag kan se så fungerar backspolningen och kan inte se någon sand. Jag funderar hur man kan kontrollera centralventilen?
Vi håller på och blir tokiga på denna pool.
Snart kommer lastbilen med 45 kubik jord! >ohno>
Köpte nytt sandfilter för 3 år sedan. Tyvärr blev poolen vinterbonad tills i år när vi startade upp den igen. Jag är inte den som ger upp i första taget men nu är snart tålamodet slut.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Rengöring pool
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2016, 20:57:55:55 »
Har du kopplat in och utlopp till poolen rätt till filtret?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Uffe

SV: Rengöring pool
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2016, 23:49:42:42 »
JA O0

Utloggad Erica

SV: Rengöring pool
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2016, 23:59:13:13 »
Vet du vad det är för slags smuts som du säger att den går rakt igenom och ut i poolen igen ? Kan du ha fått i något i poolen som är upplöst eller så finkornigt att det helt enkelt inte fastnar i ett sandfilter. Jag jämför t.ex. med någon tråd om hur en här på forumet tappat en hel hink med vit målarfärg i poolen, något som ju inte gick att filtrera bort (han fick byta vatten). Kemiska ämnen som är lösta går inte att filtrera bort.

Utloggad Uffe

SV: Rengöring pool
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2016, 01:07:14:14 »
Ber om ursäkt för att jag har varit väldigt otydlig när jag skrivit om mitt problem. När vi startade upp poolen inför säsongen så var poolen så smutsig efter 3 år så det tog en väldans tid att få den ren. Sedan så stängde vi av cirkulationen när vi var bortresta under ca 3 veckor. Detta medförde givetvis att poolen blev grön på botten. När jag sen ska dammsuga botten så kommer det gröna ut igen  i poolen via inloppet. Orsaken att jag stänger av är att jag litar inte på pumpen som är sedan -78 (tror jag). Tack för att ni svarar på mina frågor!

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Rengöring pool
« Svar #8 skrivet: augusti 30, 2016, 23:53:19:19 »
Om du dammsuger via pump och filter så kan det vara så att de gröna partiklarna är så små att de inte fastnar i filtret. Flockningsmedel ska råda bot på detta. Alternativt kan du försöka dammsuga med en enkel anordning med vattenslang t.ex. en sådan här: https://www.vidaxl.se/p/90402/pooldammsugare-12-m?utm_source=tradedoubler_SE&utm_medium=affiliate&utm_campaign=general&tduid=82a26ca9af086b75443ec3384dcab651 Då ser du om de gröna partiklarna fastnar i filtret.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Rengöring pool
« Svar #9 skrivet: september 08, 2016, 21:24:02:02 »
Vad jag kan se så fungerar backspolningen och kan inte se någon sand. Jag funderar hur man kan kontrollera centralventilen?
Vi håller på och blir tokiga på denna pool.
Snart kommer lastbilen med 45 kubik jord! >ohno>
Köpte nytt sandfilter för 3 år sedan. Tyvärr blev poolen vinterbonad tills i år när vi startade upp den igen. Jag är inte den som ger upp i första taget men nu är snart tålamodet slut.

Hej har några frågor:
Hur stort är ditt sandfilter?
Hur mycket sand fyllde du i när du bytte sandfiltret?
Vad har du för effekt på din poolpump?

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag