CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Felaktigt installerad saltklorinator  (läst 2012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EvaKajsa

Felaktigt installerad saltklorinator
« skrivet: augusti 22, 2016, 10:05:47:47 »
För att göra en lång och rörig historia kort så har Folkpool installerat en saltklorinator felaktigt hos oss. Efter felmeddelanden på displayen och att vattnet väldigt snabbt blev dåligt upptäcktes att saltklorinatort satt på fel ställe i flödet samt installerad med cellen liggande istället för stående. Anläggningen var i drift 1,5 dygn innan detta upptäcktes, och en ominstallation gjordes då. Nu funderar vi såklart om något kan ha tagit skada av detta? Till saken hör att jag ska skriva under ett montageprotokoll vilket jag inte vill göra utan att detta dokumenteras, och det är Folkpool inte villiga att göra. Vad anser ni andra om detta?

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Felaktigt installerad saltklorinator
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2016, 10:15:23:23 »
Det som jag inte riktigt förstår är hur vattnet kunde bli dåligt på 1.5 dygn - det blir det ju inte ens utan klorinering ? Jag skulle inte tro att klorinatorn kan ha tagit någon större skada av det hela, däremot kanske den inte fungerade perfekt i det driftläget. Men ni har ju massor av garantitid kvar så skulle det visa sig vara några problem med klorinatorn så får ju förstås Folkpool stå för det. Men jag kan inte förstå varför Folkpool inte vill att ni skriver något dokument av händelsen. Du kan ju alltid skriva ett eget och bifoga alt. skicka till dem som rek. med mottagningsbevis.

Utloggad EvaKajsa

SV: Felaktigt installerad saltklorinator
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2016, 11:19:34:34 »
Poolen utan saltklorinator var i drift ytterligare några dygn. Men genom att vattnet blev dåligt så fort misstänker vi att även något annat var felinstallerat, och även detta vill vi ha svar på. Tyvärr anser Folkpool att anläggningen var ok när de hade åtgärdat felen vid deras sk slutbesiktning, och vill inte beskriva vad som var fel. Efter dialog med Konsumentverket har jag dock förstått att det räcker med att jag kan bevisa att jag gjort dem uppmärksamma på problemen, de måste inte bemöta det. Jag har köpt en tjänst som ska utföras fackmannamässigt och det har jag inte fått. Då har jag även rätt att reklamera installationen i upp till tre år, eventuellt 10 eftersom den omfattar arbeten i mark.

Utloggad Erica

SV: Felaktigt installerad saltklorinator
« Svar #3 skrivet: augusti 26, 2016, 00:32:57:57 »
Du skriver inte vad som hände sedan ? Blev vattnet ok eller inte ? Jag tror knappast att den snabbt försämrade vattenkvaliteten skulle bero på installationsfel. Vad kan man egentligen göra fel som skulle få den effekten ? Så grova fel som att koppla filtret helt baklänges eller liknande borde en proffsinstallatör inte kunna göra. Ett handhavandefel vid uppstarten låter väl troligare, t.ex. centralventilen i fel läge, feldosering av kemikalier, dåligt utgångsvatten (typ brunnsvatten med mycket järn eller kalk i) och liknande.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Felaktigt installerad saltklorinator
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2016, 13:44:02:02 »
Alla klorinatorer jag sett ska ha cellen liggande, inte stående... Blir vattnet "dåligt" (jag antar du menar grumligt, eller?) så är det mera troligt sandfitret som inte fungerar som det ska.
Klorinatorn fungerar likadant (och lika bra) oavsett var i flödet den är men generellt sett så placerar man den efter värmeväxlare eller värmepump för att minska slitage (=hög klorhalt) i värmeväxlaren.

AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag